show

Salvador Dali – Dream Caused by the Flight of a Bee – Tablou canvas reproducere

79,90 lei

Într-una dintre cele mai cunoscute lucrări ale lui Dali din epoca postbelică, un nud înclinat se deplasează deasupra uneia dintre rocile plutitoare de la Port Lligat, la Marea Mediterană. Această stare de imobilitate și animație suspendată poate fi legată de interesul artistului în domeniul fisiunii nucleare și al energiei atomice, care și-a înlocuit fascinația anterioară cu psihanaliza freudiană. După cum sugerează și titlul acestei pictograme, imaginile de vis erau încă în centrul esteticii sale, așa cum demonstrează cavalcada alarmantă a creaturilor feroce și a armelor periculoase care amenință femeia dormita. Într-o succesiune de imagini cu lanțuri, o rodie se deschide pentru a elibera un peste gigant roșu, care, la rândul său elibereaza doi tigri violenti, ale căror sărituri au provenit, se pare, dintr-un Ringling Bros și un poster de circ Barnum-Bailey. Cea mai apropiată de femeia nudă este o pușcă cu baioneta, care este pe cale să-i străpungă brațul, în timp ce în mijlocul terenului, lângă orizont, un elefant care poartă un obelisc pe spate se deplasează de-a lungul strălucitoarei plaje albastre pe picioroange. Această creatură hibridă, a fost pentru Dali, un simbol al războiului și distrugerii, iar prezența sa în acest tablou ajută să transmită o dispoziție de teroare și confuzie potrivită pentru o astfel de viziune de coșmar. Imaginea deconcertantă a unui pește enorm, care aruncă o pereche de tigri sărind, pare să fi fost inspirată direct de lucrarea lui Hieronymus Bosch.
 lei

Descriere

Dalí folosea metoda paranico-critică, prin care, în combinaţie cu stilul său hiprarealist, creea iluzii optice. Pe lângă tema morţii, în opera lui Dalí apar erotismul şi vina. Moartea cu adevărat decisivă din copilăria artistului catalan a fost aceea a fratelui cu acelaşi nume: Salvador Dalí, născut în 12 octombrie 1901 şi mort pe 1 august 1903. De aici probabil izvorăşte şi dorinţa lui de notorietate, ivită din nevoia de a-şi exprima propria personalitate în faţa tendinţei părinţilor de a-l considera o a doua ipostază a primului născut. “ Am vrut întotodeauna să dovedesc că existam şi că nu eram fratele meu mort. Ca şi mitul lui Castor şi Polux, mi-am câştigat propria nemurire ucigându-mi fratele.”